Sponsorater

TV-aksjonen

For 8. år på rad er vi logistikkpartner til TV-aksjonen. Årets TV-aksjon går til Plans arbeid mot barneekteskap.

For 8. gang sørger PostNord for at alt materiell til den store innsamlingsdagen, søndag 24.oktober, kommer ut til alle landets kommuner.

PostNord har ansvar for å levere årets markedsmateriell til frivillige og ansatte i Norge. Vi stiller opp med dyktige, engasjerte medarbeidere og markedets beste rutenett.

Det er over 500 komiteer i Norge, og alle Norges kommuner trenger materiellet for å mobilisere de 100.000 bøssebærerne som trengs. Vårt bidrag er å sørge for rask og presis levering av det viktige kampanjemateriellet som skal bidra til rekrutteringen.

Om årets innsamlingsaksjon

Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Konsekvensene av barneekteskap er store – ikke bare for jentene som giftes bort, men for barna deres og samfunnet de lever i. Jentene hindres i å nå sine drømmer og mål, og frarøves muligheten til å skape en god framtid. 

Barneekteskap bremser utvikling og opprettholder fattigdom. Der jenter giftes bort som barn og mister muligheten til å gå på skole, øker risikoen for at de utsettes for vold og overgrep. De mister retten til å bestemme over eget liv og kropp. Derfor skal årets TV-aksjon jobbe for å få slutt på barneekteskap.    

Får jenter muligheten til å gå på skole, bestemme over sin egen kropp og bli lyttet til i samfunnet, vil det føre til mindre fattigdom, mindre vold og mer rettferdighet.  

Med årets TV-aksjon skal vi nå ut til tre millioner mennesker for å få slutt på barneekteskap i de landene der problemet er størst: Bangladesh, Nepal, Malawi, Mali og Niger. Sammen skal vi gi jenter muligheten til å velge sin egen framtid og vie seg til livet.  

Som et ledd i å sikre dette, har NRKs innsamlingsråd som oppgave å følge opp midlene som blir samlet inn. Organisasjonen som mottar TV-aksjonen må også være godkjent av Innsamlingskontrollen.

Her kan du lese mer om årets TV-aksjon.

Engasjer deg i årets TV-aksjon

Det finnes ingen grenser for hva du kan gjøre for å engasjere deg i årets TV-aksjon.