Digitoll - en digital tollbehandling
Over de siste årene har Tolletaten tatt fatt på en omfattende digitaliseringsprosess. Målet er å effektivisere arbeidsoppgavene som sikrer smidigere løsninger. Et resultat av dette er innføringen av Digitoll, en digital tollbehandling.
Digitoll innebærer at Tolletaten får digital informasjon før grensepassering. Når Tolletaten mottar informasjon om varer og transport før kjøretøyet har ankommet grensen, kan Tolletaten behandle og ta en risikovurdering av godset før grensepassering. På denne måten blir tidkrevende og manuelle prosesser fjernet og erstattet av en automatisert prosess for fortolling. Dette sikrer en smidigere og mer effektiv grensepassering.
Digitoll vil kreve omfattende forberedelser fra PostNord sin side for å sikre at alle eksportvarer er korrekt deklarert og oppfyller tollkrav før de når den norske grensen.
En forutsetning for at vi skal klare de nye kravene og opprettholde vårt servicenivå er at vi mottar toll-EDI fra våre kunder. Det har vært et krav for våre tjenester siden 2021.
Digitoll ble introdusert 1. januar 2023 for å effektivisere import og eksport gjennom digitalisering. I en overgangsperiode frem til 1. april 2025 har det vært mulig å håndtere forsendelser som mangler toll-EDI. I løpet av høsten 2024 går vi over til den digitale løsningen, og da må varene fortolles på forhånd, ellers er det stor fare for forsinkelser da tollvesenet må behandle varene manuelt.
Tolldeklarasjoner kan nå sendes inn digitalt inntil fem dager før grensepassering, noe som effektiviserer transportprosessen.
Riktig og tidlig deklarering bidrar til å unngå forsinkelser ved grensen og muliggjør direkte levering til kunden.
Hvorfor gjør vi dette?
Dersom vi ikke tilpasser oss den norske Digitoll-loven, vil ikke PostNord kunne tilby eksport til Norge med ønsket servicenivå og priser.
Hva betyr det?
Endringen vi gjør innebærer å gå over til en papirløs og API-basert fortollingsprosedyre, som ikke bare forenkler prosessen, men som også kan være mer miljøvennlig. Disse endringene vil innebære oppdatering av gebyrstrukturen for å gjenspeile de nye prosessene.
Hva er fordelene?
PostNord gjør disse endringene for å møte de nye lovkravene i Norge og fortsatt kunne tilby konkurransedyktige eksporttjenester til hele Norden. Ved å effektivisere tollprosessen kan vi forbedre vareflyten over landegrensene og unngå tidkrevende manuell håndtering.